Soup en Zo
Samen het ideale systeem maken
Klant aan het woord: Soup en Zo
Sara de Waal, 24 november 2023 - Hilversum
Soup en Zo maakt lekkere, gezonde en grotendeels biologische maaltijden. Vorig jaar maakten eigenaren Jamie Thomas en zijn vrouw Margriet Jansen de overstap naar koken voor de vier Amsterdamse vestigingen vanuit een centrale keuken.
Dat vergt een vrij complexe logistiek, aangezien het menu íedere dag anders is en de ingrediënten en hoeveelheden voortdurend wisselen. Ze hadden een specifiek verzoek: help ons om dit zelf te kunnen ontwikkelen in FileMaker. Nou: dat is geen probleem!
Snel resultaat
Soup en Zo werkt al zo’n tien jaar samen met Kempen Automatisering.
Jamie vertelt: ‘Kempen heeft de basis van onze database voor ons ontwikkeld. Hierin hadden we met name een overzicht van de vele recepten die we gebruiken: we maken zo’n honderd soorten soep en honderd soorten salades.
Ik kende FileMaker al enigszins en vond het systeem vooral aantrekkelijk vanwege de rapid prototyping. Doordat je de back end en de front end in één pakket hebt kun je namelijk snel dingen ontwikkelen. Zo boek je sneller resultaat dan wanneer je werkt met een custom database en een custom front-end.’
Keukenbeheersysteem
Sinds januari 2022 worden alle gerechten van Soup en Zo gemaakt in de centrale keuken. ‘Hier bereiden we dagelijks acht verschillende soepen en acht verschillende salades voor de vier verkooppunten,’ vertelt Jamie. ‘Iedere week maken we een menu voor de komende week, dus dan is het belangrijk dat we de inkoop voor alle afzonderlijke vestigingen goed voorbereiden. We hebben daarom zelf een aantal functies aan de bestaande database toegevoegd, zodat het een totaaloplossing is voor zowel het kookwerk als de logistiek.
In iedere winkel kan het personeel op een iPad precies aangeven wat er nodig is. Dat is dan meteen zichtbaar in de centrale keuken. Ook kunnen we vanuit de database direct op de website publiceren wat we die week verkopen. In het systeem kun je daarnaast precies zien wat een menu kost, zodat we kunnen optimaliseren op kostprijs. Verder hebben we een stukje van de kookwerkflow geautomatiseerd: per kookopdracht kun je alle handelingen, zoals voorbereiding en snijwerk, aflezen uit het systeem.’
Opgeleid door Kempen Automatisering
‘We hebben de uitbreidingen weliswaar zelf ontwikkeld, maar dit hadden we nooit zonder Kempen Automatisering kunnen doen!’ legt Jamie uit. ‘Zij hebben een van onze medewerkers die afgestudeerd is in AI, Ragger, een cursus gegeven in het ontwikkelen van specifieke functionaliteiten in FileMaker. Zo wist hij precies waar hij rekening mee moest houden en hoe hij op een handige manier het systeem kon uitbreiden.
Wij wilden het systeem graag inhouse verder ontwikkelen omdat ik als vormgever graag veel invloed heb op de look en feel. Een software-ontwikkelaar vragen om je te leren zelf software te maken is een beetje een speciaal verzoek, maar Kempen Automatisering ging hier heel flexibel mee om. Ik geef ze daar veel credits voor! Het is een fantastische partner om mee samen te werken: betrouwbaar en nooit opdringerig. We hebben vooral nauw contact gehad met Chris. Hij was bij het uitbouwen van het systeem een soort mentor en loste het altijd op als we een probleem tegenkwamen.´
Algoritme
Eén van de uitdagende projecten die Soup en Zo met de kennis van FileMaker heeft kunnen realiseren is de implementatie van een algoritme. Jamie vertelt: ‘Ragger en ik hebben samen een algoritme geschreven dat een inschatting maakt van de behoefte per winkel. Dat algoritme neemt diverse factoren mee: de voorraad van winkels op een bepaald moment, wat we willen produceren, en de statistieken van de afgelopen periode.
Op basis hiervan genereert het een verkoopverwachting en maakt het systeem een kookopdracht voor de keuken. We zijn het nog aan het finetunen, want omdat we iedere dag van menu wisselen blijft het lastig voorspellen. Maar die afwisseling is de kracht van ons unieke concept.’
Meer dan tevreden
Jamie is uitermate tevreden over de samenwerking en hoopt nog lang met Kempen Automatisering samen te werken. ‘Ze staan nog steeds altijd voor ons klaar als we ergens tegenaan lopen. Ik ben meer dan tevreden en ben dol op die jongens: ik heb nog nooit een slechte ervaring met ze gehad! Als we in de toekomst nog nieuwe functies willen zullen we zeker contact opnemen. ’
Het was fijn om de uitbreiding die we hebben gerealiseerd zelf in de hand te houden, maar we blijven niet zelf ontwikkelen. Wij zijn geen softwarebedrijf!’